lørdag 21. juli 2007

2005-2006 Empirehuset blir til.

Nytt år, nye muligheter... Vi holder på å bygge hus, og jeg har hatt min egen husbyggetråd på nybaktmamma.com siden midten av august 2006. (den er nå fjernet) Det er nå et år siden og vi er klare til å flytte inn. Men først en liten kavalkade om hva som har skjedd her siden vi bestemte oss for å flytte.

2005: 
Vi kjøpte tomt, mye pga denne utsikten:


Det gikk mye tid til å fundere på hvilket hus vi skulle bygge. Eller selve hustypen hadde vi klart for oss, men det skulle passe på tomten, og det skulle ha de "riktige" detaljene til et empirehus (derav navnet på bloggen, Mitt Empire). Jeg brukte mye tid i Skudeneshavn, en liten Empireby i nærheten, bevart fra 1800-tallet.

Vi endte opp med å tegne huset selv og det fikk denne fasaden mot Kaien. Empirevinduer og alt...


Innvendig ble det slik:

Mann min er entreprenør, så han gravde bort mold og fylte på med stein og pukk. Flinke mann min!

Resten av 2005 gikk med til arkitektsamtaler, tegning (vi hadde litt problemer med å få arkitekten til å tegne huset slik vi ville ha det til tross for at jeg hadde skisser med mål som viste det ganske klart), og søking.


2006:

Vi fikk rammetillatelse i mars, men vi fant i siste liten på noen endringer, som gjorde at vi måtte vente i to mnd til før vi kunne begynne byggingen. 
I juni fikk vi endelig begynt med ringmuren, og gulv med varmekabler i hele 1. etasje.

16. juli kom snekrene og på kun to uker stod huset "tett". 

16. august kom vinduene, men ble ikke satt i før september. Gud, som jeg ventet!!

Da de endelig kom i var det helt fantastisk. Selv om det buede vinduet enda ikke var kommet...

Snekrene begynte på det kompliserte arbeidet med kledningen.

 Her skulle det monteres border og intrikate empireløsninger. Slikt tar tid...

Men det gjør ingenting når det blir så fint!

Min jobb var å grunne alle vinduslistene. (på bildet over har snekrene bare satt opp en prøve, slik at jeg skulle få se om det var slik jeg ville ha det, før de monterte alle sammen)

Oktober kom, og fortsatt ikke noe buet vindu...

21. oktober 2006, en gledens dag da vinduet endelig kom på plass.

Gledet meg stort til å få stillaset bort så jeg kunne få se det fine vinduet.

Det går framover. Vinduskarmer er på plass og takpanner påbegynt.

Til jul stod huset ferdig grunnet, pannene var på plass.

 Vi kunne begynne inne!! (det kommer i neste innlegg...)
 





Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...