mandag 7. februar 2011

In vino veritas

Et nesten ferdig prosjekt, mangler bare nye knotter og et strøk med voks, så er den så god som ny. Denne har fått en varmgrå farge, Sober fra Jotun, og en liten tapetbit på døren. Denne tapeten fra Storeys har mønster av vinetiketter, kjempestilig. (Litt ironisk at navnet på malingen kan tolkes som "edru", hehe)

Før var dette et helt greit, men stygt malt og ganske illeluktende nattbord. Du vet, det luktet sånn gammelt og innestengt av det. Enten så måtte det pusses ned og få et friskt strøk med hvitt (og uansett males inni) eller noe helt annet. Jeg valgte noe helt annet.

Jeg digger fargene i fargekartet Lady Pure Colour fra Jotun. Her har jeg blandet Sober i Trestjerner gulvmaling, jeg synes den gir desidert finest finishen av de vannbaserte malingene jeg har prøvd. Først vasket jeg skapet og pusset ned den blanke og bulkete malingen. SÅ malte jeg med gulvmaling. Ja - uten å grunne først. Denne malingen trenger man ikke å grunne før. Deilig. Aberet med malingen er at den er veldig tynn, slik at man må ha på veldig tynne strøk for å unngå renninger. Den dekker bedre enn på bildet under her, der hadde jeg pusset ned igjen og sparklet alle hull for andre gang. Slitasjemerker o.l lar jeg stå, det er sjarmerende, men hull etter skruer og knotter må bort.
Her har skapet fått tre tynne strøk gulvmaling, som jeg har pusset mellom hvert strøk for å få en slitt finish. For å få en enda mer "værbitt" look, kan man godt variere med forskjellige farger på hvert strøk. F.eks to forskjellige gråtoner og en brun (marrakesh f.eks). Når man da til slutt pusser gjennom lagene, vil man få en fin "malt mange ganger" finish...
Boken Kitchen consept fra Storeys har mange kule tapeter, og jeg har iallefall planlagt å bruke to av de.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...